Winterfestivals in de (ski) lift

Ook bij Sunweb skivakanties merken ze op dat festivals in de sneeuw in de lift zitten. “Samen met Studio Brussel organiseren wij al zo’n tiental jaar het Snowcase festival in de bergen, maar het is pas de laatste twee jaar dat dit echt een enorme populariteit kent.” Vorig jaar was het festival voor de eerste keer uitverkocht, en daarom is er besloten om dit jaar extra capaciteit te voorzien. Ook organiseren we dit jaar voor het eerst een gelijkaardig festival, SnowXperience voor de Franstalige klanten in St. François Longchamp, en dit in samenwerking met Radio Contact. Alles te samen zorgt dit toch al voor zo’n 6% van onze verkochte reizen, en dat in slechts één week van het wintersportseizoen.

En dan is er natuurlijk dit jaar ook Tomorrowland Winter, de kers op de taart en ook exclusief te reserveren bij Sunweb. Zo’n 20.000 festival én sneeuwliefhebbers trekken deze winter naar Alpe d’Huez voor de crème de la crème van de winterfestivals.

Vanwaar die enorme populariteit van die mix tussen wintersport en feest? Eigenlijk is dat heel makkelijk te verklaren. Skiën en feest zijn altijd al hand in hand gegaan; après-ski hoort gewoon bij een skivakantie zoals strand bij een zonvakantie hoort. Daarbij worden klanten steeds veeleisender. Er is zoveel keuze dus om er uit te springen moet het echt spectaculair zijn. En eens je een winterfestival georganiseerd hebt, moet het volgende festival natuurlijk nog indrukwekkender zijn.

Een andere reden die de populariteit ook kan verklaren is de gezondheidstrend die de laatste jaren ook zeer sterk aanwezig is. Zo is een ‘gewoon festival’ een zware aanslag op je lichaam; je staat al van ’s ochtends op de weide met een drankje, terwijl op een winterfestival de après-ski en de festiviteiten pas starten na het skiën. Zo combineer je het beste van twee werelden. De extra calorieën worden snel weggesport en kan met een fris hoofd naar de volgende optredens. En niet te vergeten, in de bergen zijn je katers beduidend minder!

Tomorrowland Winter; 9-16 maart, Alpe d’Huez
Snowcase; 23-30 maart 2019, Val Thorens