Voorjaarszon lonkt: Nederlanders kiezen voor zonzekerheid deze meivakantie

De voorjaarszon die zich de afgelopen week dan eindelijk liet zien, smaakt naar meer. Niet alleen genieten Nederlanders graag van de zon in eigen land, ook zijn buitenlandse, zonovergoten bestemmingen favoriet. Reisorganisatie Sunweb Group ziet een kleine stijging in boekingen (+5%) voor de meivakantie ten opzichte van vorig jaar, maar een toename van last minutes van 15% in boekingen de laatste weken.

Populairste bestemmingen, Egypte bijna uitverkocht
De Griekse eilanden zijn altijd een goed idee. Kreta en Zakynthos waren vorig jaar al de meest populaire eilanden en ook dit jaar zijn dit de twee meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens de meivakantie. Zakynthos ziet zelfs een verdubbeling in boekingen ten opzichte van 2023.

Naast Griekenland doen Portugal en Spanje het altijd goed, en dit jaar maken Gran Canaria, Algarve en Mallorca de top vijf meest populaire bestemmingen voor de meivakantie dan ook compleet. Opvallend hieraan is dat, net als Zakynthos, Mallorca verdubbelt in het aantal boekingen.

Top 5 populairste bestemmingen meivakantie:
Kreta
Zakynthos (+104%)
Gran Canaria
Algarve Mallorca (+93,4%)

Ook Egypte is dit jaar weer een geliefde bestemming die steeds meer Nederlanders weet te verrassen. Naast dat het een zonzekere bestemming is, leent het zich ook goed voor een actieve vakantie voor bijvoorbeeld kitesurf- en duikliefhebbers. Met als gevolg dat vluchten naar Hurghada en Marsa Alam erg gewild zijn en snel uitverkocht raken.

Sun-index: Dit zijn de plekken met de meeste zonuren
Met de meivakantie als hét perfecte moment om te genieten van de eerste zonnestralen van het jaar, is het wel belangrijk om te weten waar de zon zich het meeste laat zien. De Sunweb sun-index voor mei helpt je op weg!

Met gemiddeld 10 zonuren per dag in mei, zijn bestemmingen als Tenerife, Kreta, Faro, Zakynthos en Antalya goede keuzes voor de vakantiegangers die van zon houden. Wil je nóg meer zon? Op bijvoorbeeld Cyprus, Rhodos, Kos en Marmaris schijnt de zon in mei gemiddeld 11 uur per dag. En voor wie écht op zoek is naar een zonovergoten meivakantie, is Egypte met onder andere Marsa Alam en Hurghada, de perfecte bestemming met maar liefst 13 zonuren per dag!

Welverdiende vakantie
Sunweb Group heeft op alle genoemde bestemmingen altijd mooie aanbiedingen. ”Wij houden van vakanties en willen deze liefde met zoveel mogelijk mensen delen”, zegt Martine Langerak van Sunweb Group. “Iedereen verdient een geweldige vakantie en wij willen iedereen de beste vakantie geven - ook passend bij ieders budget.”

Op zoek naar de perfecte deal voor de meivakantie? Langerak adviseert om kritisch te kijken naar de vertrekdatum en duur van je vakantie: “Aangezien de meivakantie zeer verschillend valt dit jaar is het goed om ook te kijken naar vertrekdagen midden in de week of met een kortere of langere reisduur dan de vaak 8-daagse vakantie. Ook vertrek vanaf een andere luchthaven kan soms een nog mooiere aanbieding opleveren. Met andere woorden: flexibiliteit loont.”

Klanten kunnen per bestemming de accommodaties tonen van laagste prijs naar hoogste. Ook hebben zowel Sunweb als Eliza was here een handige tool genaamd de "prijsindicator" of "prijsschuiver" op hun websites. Hiermee kun je je budget instellen zonder een specifieke bestemming te kiezen. Langerak: “Zo kom je soms verrassende bestemmingen tegen waar je in eerste instantie misschien niet aan had gedacht, maar die absoluut de moeite waard zijn om te ontdekken.”