Sunweb Group kijkt na chaotische maar succesvolle zomer met positieve blik vooruit

• Sunweb Group boekt recordomzet, ondanks chaos op Europese vliegvelden, en verstevigt marktaandeel in thuismarkten (Nederland, België en Denemarken), Verenigd Koninkrijk en Zweden.
  • Met de overname van Airtours versterkt Sunweb positie in Zweden en is Sunweb Group in grootte de vierde reisorganisatie in Scandinavië.
  • Sunweb Group kondigt samenwerking aan met Neste om 385.000 liter duurzame vliegtuigbrandstof, SAF, aan te schaffen om zo minder CO2 uit te stoten. Partnership volgt eerdere aankondiging om te stoppen met CO2-compensatie en in plaats hiervan te investeren in reductie van uitstoot van het eigen product.

Rotterdam, 3 november 2022 - Sunweb Group, het concern met reismerken zoals Sunweb, Eliza was here, GOGO en Primavera, kijkt ondanks de chaotische situaties op luchthavens in heel Europa terug op een goede zomer en weet haar positie in alle markten uit te breiden. Dankzij de wendbare bedrijfsvoering en investeringen in mensen, productaanbod en technologie wist de digitale holiday expert flexibel en efficiënt te opereren. Hierdoor kwam het bedrijf niet alleen met mooie cijfers uit deze drukke periode, maar lukte het bovendien om vast te houden aan de groeistrategie.

“Onze digitale en flexibele organisatie, waarbij we geen vliegtuigen of hotels bezitten, is een duidelijk voordeel geweest om ons sneller te kunnen aanpassen aan de nieuwe realiteit en de behoeften van de Nederlanders. Naast ons businessmodel heeft ook dynamic packaging hieraan bijgedragen. Dynamic packaging heeft ons deze zomer geholpen om bijna alle vakanties door te laten gaan, bijvoorbeeld door vanaf andere luchthavens te kunnen vertrekken en start- en einddata van de vakanties aan te passen”, zegt Mattijs ten Brink, CEO van Sunweb Group.

“Dynamic packaging geeft onze klant keuzes om de vakantie volledig naar wens samen te stellen. We zien een aanhoudende revival van de pakketreis en bedienen klanten die nooit eerder bij ons boekten. Een pakketreis is flexibel, met de nodige garanties en je hebt een aanspreekpunt als er iets gewijzigd moet worden”, voegt Ten Brink toe.

Versterking positie in Scandinavië
Voor Sunweb Group is Scandinavië een grote groeimarkt, en de organisatie heeft sinds de start in Denemarken 10 jaar geleden grote ambities. Sunweb Group is dankzij investeringen en hard werken inmiddels een van de grootste reisorganisaties in Denemarken. Vandaag kondigt Sunweb Group aan Airtours over te nemen om zo haar positie in Zweden verder te verstevigen. Dankzij de overname wordt Sunweb Group nummer vier in zowel Zweden als in heel Scandinavië. Sunweb Group gelooft dat door het complementaire aanbod, gelijkwaardige bedrijfscultuur en -waardes en de manier waarop beide bedrijven waarde hechten aan langdurige partnerships, de samenwerking met Airtours een groot succes zal worden.

Focus duurzaamheid op reductie uitstoot
De reisorganisatie liet in het voorjaar van dit jaar al zien een daadkrachtige koploper te zijn binnen de reisindustrie door niet langer CO2 te compenseren, maar juist te investeren in reductie van CO2 -uitstoot van haar vliegvakanties. Sunweb Group laat nu trots weten een partnership aan te gaan met Neste, producent van duurzame vliegtuigbrandstof en hernieuwbare diesel. Sunweb Group neemt 385.000 liter duurzame vliegtuigbrandstof (‘SAF’) af bij Neste, waardoor de CO2-uitstoot daadwerkelijk wordt gereduceerd.

Sunweb Group en Transavia kondigden in april aan een gezamenlijk duurzaamheidsbudget te investeren in SAF. Deze samenwerking blijft bestaan en de huidige investering die wordt gedaan bij Neste komt hier bovenop. De reisorganisatie is de eerste partner in de toerisme-industrie van Neste zonder eigen vliegtuigen.

“Wij zijn ons ervan bewust dat dit nog een kleine hoeveelheid is, maar tegelijk is het een belangrijke stap om vliegen duurzamer te maken”, zegt Chris Oskam, Head of Sustainability bij Sunweb Group. “SAF is de meest effectieve manier om onze CO2 -voetdruk te verkleinen. Momenteel is nog minder dan 0,1% van alle brandstof wereldwijd SAF. Om de uitstoot van vliegen te verminderen moet de hoeveelheid SAF omhoog. Met de nieuwe investering mengen wij, boven op het percentage SAF van de luchtvaartmaatschappijen, 0,5% bij op alle vluchten van onze 1 miljoen Sunweb Group klanten in 2022. Wij willen met deze investering laten zien dat duurzaamheid een verantwoordelijkheid voor iedereen is”, besluit Oskam.

SAF (‘sustainable aviation fuel’) is op dit moment het meest duurzame alternatief voor fossiele vliegtuigbrandstof en reduceert broeikasgasemissies (GHG) tot wel 80%* ten opzichte van het gebruiken van fossiele kerosine. De brandstof die Sunweb Group bij Neste afneemt, wordt gemaakt van duurzaam ingekochte hernieuwbare afval- en reststoffen zoals gebruikt frituurvet.