Oudere Nederlandse vakantieganger kiest voor meer én kortere trips

Lang overwinteren is out: Populairste bestemmingen Spanje, Griekenland, Egypte, Portugal en Turkije

Rotterdam, 20 september 2023 – Het clichébeeld van de 60-plusser die twee à drie maanden gaat overwinteren aan de Spaanse costa’s ligt aan diggelen. Volgens onderzoek van digitale touroperator Sunweb kiest deze bevolkingsgroep steeds meer en vaker voor kortere vakanties, met een nadruk op ontspanning, quality time en ruimte voor nieuwe ontdekkingen. Ook zijn er opvallende verschuivingen in de bestemming, waarbij ouderen het avontuur niet uit de weg gaan.

Nederlandse senioren vertonen een opvallende verandering in hun vakantievoorkeuren. Uit recent onderzoek* blijkt dat het lang overwinteren passé is, 60-plussers plannen én boeken steeds vaker meer vakanties, en ze gaan voor kortere periodes. Voor de leeftijd 60-70 is de zomer de meest populaire tijd om op vakantie te gaan – voor de groep volledig gepensioneerden (de 70-plussers) is het voorjaar en najaar net iets populairder.

Daarbij verkiest de groep tussen 61 en 70 jaar vakanties om tot rust te komen, terwijl de 71- tot 80-jarigen juist uitkijken naar het leren van nieuwe dingen over hun bestaande interesses. Ondanks die zoektocht naar nieuwe belevingen, heeft deze groep geen nood aan overdreven spanning. Ze hebben vooral behoefte aan herkenning en controle, blijkt uit het onderzoek. Simpelweg ontsnappen uit hun dagelijkse omgeving is voldoende, en als ze daarbij hun dagelijkse ritme zo veel mogelijk kunnen aanhouden en ook nog wat quality time kunnen inplannen met hun geliefden, is het een perfecte vakantie.

Favoriete bestemmingen
Het lijstje met top drie bestemmingen bij de Nederlandse 60-plus Sunwebklant** bestaat uit Spanje, Griekenland en Egypte, aangevuld met Portugal en Turkije. Opvallend is de kleine daling in populariteit van Spanje en Portugal ten opzichte van 2022 en de stijging van Griekenland en Egypte. Tim van den Bergh, Director Sun & Beach Holidays bij Sunweb zegt daarover: “Steeds meer vakantiegangers kiezen voor Egypte vanwege het brede aanbod van activiteiten en accommodaties, de cultuur en geschiedenis, en het altijd warme weer. Ook zijn ouderen niet bang voor avontuur, een reden om eens te kiezen voor een net iets andere bestemming, en daar op ontdekking te gaan.”

Oudere vakantiegangers laten zich graag in de watten leggen en kiezen voor wat luxere en service-gerichte accommodaties. Uit de Sunweb-data blijkt dat bijna de helft (47%) kiest voor een hotel. Meer dan de helft (51,4%) kiest voor een accommodatie met ten minste vier sterren. Het het Ipsos-onderzoek blijkt bovendien dat vakantiegangers in de leeftijd 71-80 het vaakst voor een accommodatie kiezen met vier of vijf sterren.

Digitaal boeken
In vergelijking met jongere reizigers oriënteren ouderen zich vaker offline, een kwart van de senior reizigers gebruikt zelfs alleen offline touchpoints bij het oriënteren. Tegen de vooroordelen in, zijn ouderen wel groot liefhebber van online boeken. Senioren gebruiken hierbij vooral websites van reisbureaus of boeken direct bij de accommodatie, en minder vergelijkingsites of platforms om hun vakantie te boeken.
-------------------------------------------------------------------------------------

* Onderzoek werd uitgevoerd door Ipsos in opdracht van Sunweb Group onder 1200 reizigers van 40+ uit Nederland, Belgie en Denemarken. Mensen die de afgelopen 3 jaar op vakantie zijn geweest of van plan zijn de komende 6 maanden op reis te gaan.

** Onderzoek onder eigen Sunwebklanten. Stellen in de leeftijd 50-65 en 65-+ in 2023 en 2022