Boekingen zomervakantie met 40 procent gestegen bij reisorganisatie Sunweb

Lekker luieren: 1 op de 5 Belgen ligt het liefst de hele dag aan het water

Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar. Veel Belgen kijken daarom alweer uit naar hun volgende vakantie, want voor ruim 3 op de 10 begint hun vakantiegeluk meteen bij vertrek aan het thuisfront. Zo blijkt uit onderzoek van Sunweb en in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Maar wat zijn dit jaar de populairste bestemmingen? En wat doen Belgen nou eigenlijk het liefst op vakantie? Sunweb zette het op een rijtje.

Januari is traditiegetrouw de start van het vroegboekseizoen. Logisch, want het winterweer en de grijze lucht laten veel mensen verlangen naar een tripje naar de zon. Dit ziet reisorganisatie Sunweb ook terug in de cijfers, want zo blijkt dat het aantal (vroeg)boekingen voor de mei- en zomervakantie met zo’n 40 procent gestegen is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zo kunnen Belgische vakantieliefhebbers alvast wegdromen en hunkeren naar hun volgende vakantie.

Van luieren op de Griekse eilanden tot een uitstapje naar de souks
Belgische vakantiegangers zoeken ook dit jaar graag de zon op. Zo behoren de populaire Griekse eilanden opnieuw tot de topfavorieten. Maar Sunweb ziet ook dat de Turkse Riviera, Tunesië en Rhodos in de lift zitten.

De populairste Europese bestemmingen dit jaar zijn:
- Kreta
- Turkse Riviera
- Tunesië
- Gran Canaria
- Rhodos

Deze favoriete vakantiebestemmingen zijn niet alleen zonzeker, maar sluiten ook goed aan op hoe Belgen het liefst hun vakantie doorbrengen: met luieren én iets actiefs doen. Zo blijkt uit onderzoek van Sunweb namelijk dat bijna de helft (45%) het liefst een dagje luieren afwisselt met een (culturele) activiteit. Benieuwd naar de volledige top vijf?

Dit doet de Belg het liefst op vakantie:
- Luieren afwisselen met een (culturele) activiteit (45%)
- Iedere dag een uitstapje of activiteit (33%)
- Iedere dag aan het water liggen (19%)
- Tips vragen aan de Sunweb guide, om een leuk programma samen te stellen (16%)
- De hotelfaciliteiten optimaal benutten, zoals de gym, zwembad, het buffet en snacks (14%)

Martine Langerak, woordvoerder bij Sunweb, zegt: “Veel Belgen houden van afwisseling op vakantie. Net om die reden bieden we veelzijdige vakantiebestemmingen aan. Veel Europese bestemmingen, waaronder de favoriete Griekse eilanden, Spanje en Turkije, zijn een mix van zon, strand en cultuur en/of natuur. Zo is er voor ieder wat wils”. Martine vervolgt: “Europa is populair tijdens de vakantieperiodes, maar de prijzen kunnen behoorlijk oplopen. Sunweb doet er alles aan om vakanties voor iedereen betaalbaar te houden. Als je zelf ook op zoek bent naar een goede deal, dan doe je er goed aan om je vakantie op tijd te boeken en flexibel te zijn.”

De beste kortingen op pakketreizen vind je meestal aan het begin van het jaar. Zo heeft Sunweb momenteel extra mooie vroegboekdeals, met tot wel 400 euro korting per boeking én de 100% kinderkorting voor je eerste kind.