Utlandssemestrar mest saknat under pandemin

Att semestra utomlands har varit det svenskarna saknat mest under de restriktioner som rått under Corona-pandemin visar en undersökning* framtagen av digitala reseexperten Sunweb. Den visar också att svenskar allt tydligare eftersöker säkerhet och garantier när de bokar en resa. Sunweb svarar på det genom att kontinuerligt förbättra sina produkter och tjänster.

Sunweb, som erbjuder paketresor till sol och snö till sju europeiska länder, har undersökt svenskarnas inställning till resor och andra nöjen efter det gångna året. Siffrorna är tydliga – det finns en längtan att återgå till ett mer normalt läge och att kunna börja resa igen. I sommar erbjuder Sunweb resor från Stockholm och Köpenhamn med SAS till ett flertal destinationer i Grekland, Cypern, Spanien, Bulgarien och Turkiet.

Undersökning visar en längtan efter utlandssemestrar
När tillfrågade om vad de saknat mest under Corona-krisen svarade 29,2 procent att åka på semester utomlands tätt följt av att kunna gå på restauranger eller kaféer utan rekommendationer kring avstånd och hygien (24,4 %). Stora evenemang såsom festivaler (5,4 %), stora fester som exempelvis bröllop (4,7 %) och kulturella tillställningar såsom teater och konserter (11,7 %) var inte alls lika prioriterat.

“Vi förstår att svenskarna har en stor längtan efter att resa utomlands. Vi ser det tydligt i bokningsstatistiken i takt med att fler och fler blir vaccinerade samtidigt som smittspridningen minskar. När länderna öppnar upp sina gränser och restriktionerna hävs tror vi att vi kommer kunna erbjuda välförtjänta utlandssemestrar precis som innan pandemin. Kreta och Turkiets sydkust är populärt bland svenskarna och vårt första flyg i sommar går från Arlanda till Kreta den 28 juni”. Säger Mattijs ten Brink, VD på Sunweb Group.

Utlandssemestrar gör oss lyckligare (men med garantier)
Undersökning visar även att över hälften av de tillfrågade upplever att de skulle känna sig lyckligare om de fick resa utomlands under de kommande tre månaderna. Samtidigt framhåller undersökning att det som är allra viktigast för svenskar vid utlandsresor är stor flexibilitet och garantier, såsom kostnadsfria avbokningar eller full återbetalning vid inställda resor, som erbjuds av researrangören. Mattijs ten Brink: “Sunweb svarar på konsumenternas behov genom att vi kontinuerligt förbättrar våra produkter och tjänster. Vi erbjuder redan kostnadsfria alternativ, som ombokningar, pengarna tillbaka-garanti och garanti att få komma tillbaka till Sverige vid behov. Vi utvecklar också nya produkter, som gratis PCR-tester för barn under 18 år och en avbokningsförsäkring som täcker allt som har med Corona att göra”.

Res tryggt och säkert
Sunweb följer alltid Utrikesdepartementets rådgivning och erbjuder endast destinationer som kategoriseras som "öppna". ”Alla partners på våra destinationer har vidtagit de åtgärder som behövs för att se till att resenären kan njuta av en säker och bekväm semester”, avslutar ten Brink.

*Undersökningen genomfördes av forskningsbyrån iVOX på uppdrag av Sunweb mellan 7 maj 2021 och 14 maj 2021 bland 1000 svenskar, representant för kön, ålder och utbildningsnivå. Maximal felmarginal för 1000 svenskar är 3,02%.

Sunweb Group
Martine Langerak