Sunweb: Disse steder får du størst (og mindst) værdi for pengene, når du bestiller<br>skiferiens liftkort

skiferiens liftkort

Vinterferien er for mange danskere lig med skiferie. Men det kan være en dyr affære, og særligt liftkort kan være en stor udgift på skiferien. Derfor er der god grund til at undersøge, hvor man kan få mest muligt for pengene inden skiferien bestilles. Det har Sunweb undersøgt, og giver dig nu svaret.

Sunweb, en af Danmarks førende rejsearrangører, har undersøgt prisen for et seks-dages liftkort i 21 af Europas mest populære skiområder. Resultaterne viser, at Dolomiti Superski i Italien tilbyder det billigste liftkort målt i forhold til pris pr. km. Her kommer du ned på bare 2,31 kr. for hver kilometer.

“Der er altid gode penge at spare, hvis man køber liftkort hjemme, og så undgår man også at sprænge budgettet, når man ankommer til bjergene. Nogle gange kan man få en samlet pakke med fly, hotel og liftkort til en pris, der er lavere end hvad visse skisportssteder alene opkræver for et liftkort,” siger Jan Lockhart og fortsætter:

“Hos Sunweb inkluderer vi faktisk altid liftkortet i prisen netop for at give vores kunder tryghed og gennemsigtighed fra start.”

Så hvor finder man så de bedste priser på liftkort?
For 2.780 kr. får man med et Dolomiti Superski liftkort adgang til 12 forskellige skisteder i Dolomitterne med i alt 1.200 km pister. Port Du Soleil i Frankrig koster 2.180 kr. og har 600 km pister, mens Les 3 Vallées i Frankrig koster 2.450 kr. og tilbyder også mange kilometer pister.

Selvom prisen på liftkort i Vallnord Pal-Arinsal i Andorra ikke er særligt høj (2.010 kr.), så får man ikke meget for pengene. Her er kun 63 km pister at stå på ski på. Det samme gælder for Solden i Østrig, hvor man kun får 144 km pister for sine penge, hvilket koster skiløbere 19,50 kr. pr. km.

Ifølge Sunwebs bookingdata fra sidste sæson er Val Thorens i Frankrig den mest populære destination for danske skiturister, som tiltrækker mange med sin blå himmel og friske puddersne. Men hvis de 150 km pister ikke er nok, kan skiturister kigge mod 3 Vallées, som giver en betydelig bedre pris; nemlig 4,47 kr. pr. km, sammenlignet med 15,20 kr. i Val Thorens.

“Østrig er en populær destination for mange danske skiturister, men faktisk er der gode priser at hente, hvis man tør kigge ud over denne destination. Højt på tabellen ligger f.eks. Les 3 Vallées i Frankrig, hvor man får man hele 600 km pragtfuld skiløb og rigtig gode skifaciliteter,” siger Jan Lockhart og fortsætter:

“Selvfølgelig er St. Anton i Østrig også en sikker vinder og en meget populær destination for danskerne, hvor du får masser af god skiløb for pengene og verdensklasse afterski”.

Billigste og dyreste liftkort:
• Et seks-dages liftkort i Dolomiti Superski, Italien, koster kun 2,31 kr. pr. km piste.
• Port Du Soleil (3,65 kr. pr. km piste) og Sauze D’Oulx (4,17 kr. pr. km piste) giver også værdi for pengene i forhold til liftkort.
• Vallnord Pal Arinsal, Andorra, er det sted, som giver mindst værdi for pengene med 31,96 kr. pr. km.

Noter til redaktører:
• Dataen er indhentet online, og priserne er undersøgt for 2022/23-sæsonen.
• Sunweb skikort dækker ikke alle store områder som Paradiski eller Dolomiti Superski, men opgraderinger er tilgængelige fra resort til resort ved ankomst