Et brev til 150.000 mennesker

Zurich, 02-04-2020

Kære gæst

Hvordan skriver man et brev til 150.000 mennesker, som man ikke kender personligt? Alle 150.000 har forskellige baggrunde, bor i forskellige lande og de har alle forskellige oplevelser og følelser omkring de seneste ugers begivenheder. Alle 150.000 har dog én ting til fælles; De havde alle set frem til at tage på ferie, og de havde lagt deres ferie i hænderne på Sunweb. Men det skulle vise sig, at alt ikke kom til at gå, som planlagt.

Jeg ved helt ærligt ikke, hvordan man skriver sådan et brev, og alligevel sender jeg dig dette brev. Jeg hedder Mattijs ten Brink, og jeg er direktør for Sunweb Group. Med dette brev vil jeg gerne fortælle, at jeg tænker på dig, fordi din ferie er mit hjertebarn.

På baggrund af coronavirussens hurtige udbredelse og de her af følgende tiltag som myndighederne har lavet, har vi, som rejsearrangør, været nødt til at aflyse og afbryde ferier. Vores team har de seneste uger arbejdet hårdt på at hjælpe op mod 100.000 mennesker sikkert hjem – et logistisk puslespil, som ikke har været set tidligere.

Som rejsearrangør, er vi glade, når vores gæster har en dejlig ferie, som lever op til deres forventninger. En ferie, der skaber gode minder at se tilbage på. De seneste uger har vi desværre måtte sætte vores ansvar for din sikkerhed højere end glæden ved at holde ferie. Det er vigtigt for mig at understrege, at det ikke har været sjovt, og jeg har fuld forståelse for den betydning, dette har haft for dig og dine medrejsende.

I nogle tilfælde har vi hentet dig hjem, som følge af anvisninger fra myndighederne på destinationen eller dit hjemland, og i andre tilfælde er det os, som rejsearrangør, der har valgt at hente dig hjem. Det har vi gjort i de tilfælde, hvor hjemrejse i de efterfølgende dage og uger ville være vanskelig. Derudover har vi været nødt til at aflyse mange planlagte ferier. Ferie, som du sandsynligvis havde set frem til. En stor skuffelse. Uanset din situation, måtte vi bede om din tålmodighed. En tålmodighed, der absolut var brug for i denne uvisse situation.

Vi har måtte arbejde hurtigt for at få afviklet hele denne ’operation’, og vi har arbejdet tæt sammen med både vores transportpartnere og de lokale myndigheder for at få alle sikkert hjem i tide. Vores rejsekonsulenter og dem, der står for vores transportplanlægning, har arbejdet dag og nat. Vores planer fungerede som oftest, men nogle gange kunne vi bare ikke få tingene til at ske. Disse situationer var ganske frustrerende.

Jeg har hørt mange eksempler på, at det har været ekstra svært for jer: Gæster, som stod klar med kufferten pakket, da de fik at vide, at ferien var aflyst. Gæster, som ikke længere kunne spise på hotellet, fordi hotellets restaurant var lukket. Grupper, som intetanende nød deres ferie, da de fik besked fra os om, at de skulle være klar til afrejse om få timer. Nogle måtte køre i bus hjem i stedet for at flyve. Nogle måtte køre til en anden lufthavn end den, de oprindeligt skulle være rejst hjem fra.

Vi bad dig om at undlade at kontakte os, men vi lovede at kontakte dig. Det gjorde vi for at sikre, at kommunikationen og afviklingen af situationen kunne ske hurtigst muligt. Det betød også, at der i nogle tilfælde gik lang tid, før I hørte fra os. Jeg er ked af, at vi ikke i alle tilfælde, har kunne afhjælpe den usikkerhed og frustration, som denne situation har medført. I de kommende uger vil du måske også få brug for at komme i kontakt med os, og du kan forvente, at vi vil hjælpe dig, så hurtigt som muligt.

Jeg vil slutte dette brev af med endnu engang at sige, at dette ligger mig meget på sinde. Jeg er ked af, hvis vi ikke har levet op til dine forventninger. Jeg håber, at du kommer sikkert gennem denne krise, og vi står med glæde til rådighed næste gang, du planlægger en velfortjent ferie.

Mattijs ten Brink

Direktør, Sunweb Group

Mattijs ten Brink:

Press contact Sunweb Group: