Dette skiområde har flest blå og grønne pister: Her får du de bedste skipister som nybegynder

Det at vælge det rigtige skisportssted kan ofte være vanskeligt, både for øvede og nye skiløbere, men det gør det ikke mindre vigtigt. Særligt hvis du er helt ny på ski, så er det ikke altid nemt at vide, hvor du bør tage hen på årets skiferie.

Sunweb, en af Danmarks førende rejsearrangører, har kigget nærmere på antallet af grønne og blå pister på 16 af Europas mest populære skidestinationer i Alperne og er nu klar de bedste skiområder for nye skiløbere denne sæson.

Svaret er La Plagne i Frankrig. Skiområdet placerer sig som det mest begyndervenlige skiområde med i alt 79 grønne og blå pister, der gør det muligt for nye skiløbere at få masser sne under skiene på årets skiferie. Og selvom man rejser med mere erfarne skiløbere, er der ingen mangel på røde og sorte pister, da området ligeledes byder på 53 mellemliggende pister.

Vender man blikket mod skiområdet Paradiski, er næsten tre femtedele (59.8%) af La Plagne’s pister velegnede til nybegyndere, imens Les Arcs, Alpe D’Huez og Les Deux Alpes respektive pister byder både nye og erfarne skiløbere på mere udfordrende pister.

Top 16 resorter efter samlede grønne og blå løb

Midt i listen er Cervinia Val Thorens og Tignes kun adskilt af tre løb, der også alle er gode destinationer for årets skiferie. Les Deux Alpes har det højeste forhold mellem begynder og mellemliggende pister, hvor 70 % af de samlede pister er grønne eller blå, hvor La Plagne (59 %) og Alpe D’Huez (58 %) også er skræddersyet til nye skiløbere.

De mest udfordrende områder i Alperne for nybegyndere er Zell am Zee (Østrig) og Les Gets – Morzine, med kun 20 pister, der egner sig til uerfarne skiløbere. Ligeledes byder Vallnord Pal-Arinsal kun på 25 pister.

Landechef i Danmark Jan Lockhardt siger: “Det er en rigtig fin ide at få gjort sig nogle overvejelser om det skiområde, man vælger til sin skiferie. Ofte overser mange, hvor meget skiområder kan variere, og det rette valg frigør derfor tid til skiløb fremfor at spilde tid på busrejser mellem forskellige områder for at finde de passende pister.”

"I en tid, hvor økonomiske overvejelser også spiller en stor rolle i vores feriebeslutninger, er Sunweb fast besluttet på at sikre, at alle vores kunder får den bedst mulige skiferie, både økonomisk og skiløbsmæssigt. Ligeledes inkluderer vi liftkortet i alle vores skiferiepakker, hvilket gør det nemt og transparent for både begyndere og erfarne at booke skiferie.

Faktaboks:

• La Plagne har flest grønne og blå pister i undersøgelsen
  • Les Arcs, Alpe D’Huez og Les Deux Alpes er alle gode valg for førstegangs skiløbere
  • Zell am Zee og Les Gets – Morzine er godt egnede til mere øvede skiløbere